MENU

KL 46

NaamKL 46
Volgnummer81
NRVM nr.2263
Jaar2001
 
WerfGeleins, Roode Vaart
Jaarca. 1900 - 1910
 
Bouwgegevens
Bouwwijzegeklonken
Aantal spanten13
MastvoetVoorzijde doft
BunDroog
Bouwwijze bunGelast
Materiaal zeilenKatoen
 
Maten van de boot
Lengte6.75 m
Breedte2.08 m
Holte0.89 m
 
Historie

  Moerdijker stevenschouw KL46  Opa Thijs de Visser aan de ankerkuil achter de KL 46       Waarom een zalmschouw voor ons Tijdens de zomer-vaarvakantie van 2001 met onze tjalk “Nieuwe Zorg” vonden de drie gebroeders Daan, Stijn en Just dat ze “er wel iets bij wilden hebben” waar ze zelf mee uit de voeten konden. Onze randvoorwaarden hierbij waren : hanteerbaar (onder de 10m), oud genoeg om de historie het onderhoud te laten compenseren, en bij sterke voorkeur zeilend. Na het nodige praktijkonderzoek in de diverse havens waar we die zomer binnenliepen kwam op een gegeven moment de suggestie om ook eens aan een zalmschouw te denken. Het kwartje viel toen snel, niet in het minst omdat ze zich via de boten van Theo en Johan ook een concreet beeld voor de geest konden halen. Daarna begon het zoeken. Via vrienden en kennissen, van Theo kregen we wat recente Beuns te leen, en via internet. Dat laatste leverde via Stijn ons dus onze boot op : de laatste 3 jaar in gebruik als visboot op de randmeren, lag droog op de wal te koop in een jachthaven (inmiddels was het november) in Eemnes.  Het eerste bezoek leverde bij ons allemaal enthousiasme op, de koop was dan ook snel gesloten en via een transporteur in de buurt was hij vlot verhuisd naar onze stek in De Hoef, voorlopig eerst maar even op blokken op de wal.  De boot We hadden nu dus een oude zalmschouw, en wel een stevige Moerdijker: lengte 6.75 m, breedte 2.08 m, holte 89 cm. Voor mij toen bijzonder was het profielijzer dat gebruikt was om het potdeksel er rondom op te klinken,  inmiddels weet ik dat dit bij Moerdijkers niet ongebruikelijk was. Het levert wel een prachtig sterk potdeksel op. De holte en vrijboord zijn ook behoorlijk, hij kan duidelijk wel een zeetje hebben, ook weer kenmerkend Moerdijks. De boot was in heel behoorlijke staat, op een aantal plaatsen doorgerepareerd maar op de goede manier, met behoud van lijnen, stijl en vorm van het origineel. En voor het overige betrof het zaken die er simpelweg weer af te slopen/slijpen waren, waarmee we onmiddellijk begonnen zijn, zoals daar waren een enorme loefbijter wat eerste sloopwerk van aangelaste onzin dreef de boot vrij snel daarna weer in het die de vorige eigenaar eronder had laten zetten voor het manoeuvreren. Dat je daar ook een zwaard bij kon gebruiken was geloof ik nog niet tot hem doorgedrongen. Roer, zwaarden, mast zaten er wel bij maar geen van allen oud, geen zeilen. Wel een katoenen huik (die er heel typisch opzat zonder houten huiklat) en een mooi dekzeil voor over de kuip. En een 10 pk Yamaha 4-takt in goede staat. Na het vervangen van wat lekkende klinknagels en water van de Kromme Mijdrecht.   Historie           1993 Roode- Vaart                                                                                                                                                                                                                                                     Toen we hem kochten stond er “KL4” op. Een zondag onderzoek met Theo, Arie, Johan en Dirk-Jacob leverde al snel resultaat op: Theo herkende de boot, en bleek er in 1990 een aantal foto’s van gemaakt te hebben toen hij in nogal onttakelde staat in een hoekje aan de Roode Vaart in Moerdijk lag. En dat was “de oude boot van Thijs”: Thijs de Visser uit Moerdijk, die met zijn vader (ook Thijs) nog steeds vist vanuit Moerdijk en Stellendam met de tot schokker verbouwde noordzeebotter KL46, net als zijn opa (ook Thijs). We weten inmiddels meer van de geschiedenis, nadat we in de zomer van 2002 en ook die van 2003 een paar dagen met tjalk en schouw in Moerdijk doorgebracht hebben, waar de de Vissers nog steeds hun eigen stek in en aan de haven hebben. Informatie en oude foto’s van Thijs jr. die het leuk vindt de boot van zijn opa weer in goede staat van onderhoud terug te zien en ook de historie leuk vindt, verhalen van zijn vader Thijs sr. en van Gerrit Kanters die deze schouw goed gekend heeft. Thijs noemt de boot overigens een “stevenschouw”. Het is dus de oude bijboot van de KL46 (niet 4), waarschijnlijk gebouwd tussen 1900 en 1910, bij Geleijns voor Adriaan de Visser, daarna overgegaan naar Thijs de Visser achter de KL46 en daar in gebruik voor de ankerkuil en kubben visserij, tot eind 80-er jaren. De periode tussen 1990 en 1998 is wat vaag, maar hij heeft toen zelfs te koop gestaan in Beun …..   We hebben de KL46 om ermee te varen en zeilen. Daarnaast is het onze bedoeling om alles wat we er verder aan doen zoveel mogelijk in oude stijl te maken, en hem dus geleidelijk aan en in fasen te restaureren. Een deel van de lol van het restaureren komt bij mij van het verzamelen van zoveel mogelijk informatie over oude staat van de verschillende onderdelen, en dus is het niet verkeerd dat het tempo niet al te hoog ligt. Er hangt, staat en ligt in Moerdijk nog van alles wat van hun oude schouwen afkomt gelukkig. Na het nodige sloopwerk om de oude boot zoveel mogelijk terug te krijgen was de eerste stap om de katoenen huik er weer op de goede manier met een eiken huiklat op te zetten. De eerste zomer hebben we gezeild met een van Arie geleend tuig en een nieuwe spriet, maar inmiddels heeft Willem Bosma uit Enkhuizen een prachtig handgemaakt nieuw katoenen tuig voor de boot gemaakt, naar onze wensen en instructies.         2003: Stijn aan het roer met het nieuwe tuig   De registratie in het nationaal register varende monumenten is inmiddels ook rond (nr  2263). Eigenaren voor zover bekend: Tussen 1900 en 1910           : Gebouwd voor Adriaan de Visser, Moerdijk Van +/- 1915 tot plm 1995   : in gebruik bij 3 generaties Thijs de Visser, Moerdijk, visserij nummer KL 46, als bijboot bij de schokker KL 46. Van  1995 – 1998                  : A. van Breugel,  Almkerk Van 1998 tot 2001                : R. Lemmen, Laren Van 2001 tot heden              : Jos Settels   Jos Settels

Naar overzicht
(c) copyright Vereniging tot Behoud van de Zalmschouw 2013 | Sitemap | Disclaimer | Realisatie: DORST communicatie