MENU

ALM 1

NaamALM 1
Volgnummer126 G
NRVM nr.-
Jaar2010
 
WerfJochem Smid, Hardinxveld
Jaar1983
 
Bouwgegevens
BouwwijzeGelast
Aantal spanten12
MastvoetAchterzijde doft
BunDroog
Bouwwijze bunGelast
Materiaal zeilenKatoen
 
Maten van de boot
Lengte6.94 m
Breedte2.16 m
Holte0.77 m
 
Historie

┬áSpijt dat we onze vorige zalmschouw, WOU84, verkocht hebben kunnen we niet zeggen, maar het verlangen naar een andere zalmschouw was niet meer te stoppen. Zeker niet na het evenement in Zaltbommel oktober 2005 Samen wer er besloten een zalmschouw totaal naar onze zin aan te schaffen, ook als dit een kleine of grote aanpassing met zich meebracht. Op Speurders.nl liepen we al snel tegen een advertentie aan waarop een zalmschouw in Dordrecht te koop aangeboden werd, de WKD 21. Zaterdag morgen zijn we er naar toe gegaan, en is de boot snel in ons bezit gekomen. Het duurde erg lang voordat het weer zaterdag was, de dag dat we de boot naar Woerkum zouden varen, naar zijn nieuwe thuisplaats, de historische stadshaven. Al gauw werden de plannen uitgevoerd die al van te voren waren bedacht…..zo onder andere het stralen van de boot, want deze boot zou in de lijnolie komen…. Op een zaterdag morgen in november werd de boot naar Werkendam gevaren en die dag werd de boot van binnen en van buiten gestraald bij J.C. Straaltechniek. Dezelfde avond lag de boot weer in de thuishaven en zijn we vervolgens uit het water gegaan voor verdere werkzaamheden. In samenwerking met pa, Leen Hartog, werden de volgende plannen uitgevoerd: -openslijpen van de bolders -aanpassing gat voor kachel -aanpassen klapmuts e.d. Tijdens de wintermaanden kon de boot lekker roesten in in de tussentijd zijn we thuis met het houtwerk, waaronder een nieuw roer en de buddelingen, verder gegaan. Toen het weer wat beter begon te worden konden we de boot eindelijk opborstelen en in de lijnolie zetten, het onderschip in de teer, de huig, naam erop, en al het houwerk aanbrengen, iets waar we de hele winter naar uit hadden gekeken. Omdat de boor op houten rolletjes het water in moest, hebben we maar gelijk gebruik gemaakt van de hoge waterstand die er op dat moment was. Zo hoefde we maar vijf meter, in plaats van vijftien meter te duwen met een ploegje man. Met de medewerking van Eric vd Hoek (havenmeester) konden we onze boot aan de drijvende werkplaats leggen waar we gemakkelijk onder de huig ons bed konden timmeren enz. Voor het eerst hebben we de bijpassende katoenen zeilen van ‘de Boer’ gehesen en van het totaalplaatje kunnen genieten. Ons eerste vaarjaar met de WOU 11 is ons goed bevallen, mede dankzij de evenementen waar we bij zijn geweest. Jarno en Marjan vd Linden

Foto's
Naar overzicht
(c) copyright Vereniging tot Behoud van de Zalmschouw 2013 | Sitemap | Disclaimer | Realisatie: DORST communicatie