MENU

TROETER

NaamTROETER
Volgnummer146 G
NRVM nr.-
Jaar2007
 
WerfEigen bouw
Jaar2000
 
Bouwgegevens
BouwwijzeGelast
Aantal spanten2
MastvoetVoorzijde doft
BunGeen
Bouwwijze bun-
Materiaal zeilenDacron
 
Maten van de boot
Lengte5.72 m
Breedte1.88 m
Holte0.67 m
 
Historie

De boot is gebouwd in 1999/2000. J. v.d. Vlies sr. kwam uit een familie waar “bootjes bouwen” niet onbekend was. Wonende aan De Wiel in Hardinxveld maakte opa van tijd tot tijd een roeiboot, een klein plezierjachtje en toen de mogelijkheid zich voordeed een klein jachtwerfje te kopen in Willemstad, werd dat ook gedaan. Hier werd onderhoud en nieuwbouw gedaan en van tijd tot tijd werd er ook een zalmschouw gebouwd. Opa had immers door zijn contact met familie van der  Hoff  te Hardinxveld de maten genomen van twee typen schouw: – 5,50 meter – 7,00 meter Eind jaren 90 kwam ik op diverse momenten in aanraking met de zalmschouw en het vuurtje werd aangewakkerd door vader, die altijd riep nog eens een zalmschouw te willen bouwen.Zo gezegd zo gedaan en er werd ruimte gevonden bij een boer te Nieuw Vossemeer, gemeente Steenbergen. Er werd ijzer besteld  bij de Fa. Beuken te Bergen op Zoom. halfrond voor het potdeksel etc. bij Smid te Hardinxveld en vrije uurtjes  konden nu besteed worden aan de bouw van de drijverschuit !Er werd een lang recht stalen bint opgesteld ( waterpas ) en hierop werd de boot gebouwd. Het vlak gesteld, de 2 spantjes erop, achtersteven, vervolgens de onderboorden uitgestrookt op hardboard en maten overgezet op ijzer. Idem bij de bovenboorden. De voorwaarde was dat hij vooral moest stroken, er mochten geen rechte stukken inzitten. Nadat de boot aan de buitenzijde afgelast was werd hij een tijdje aan zijn lot overgelaten: flink roesten was het devies ! Toen het karwei van borstelen en schuren geklaard was, kon de boot geverfd worden met verf welke bij Chugoen Marine Paints te Fijnaart werd gekocht. Vlak en onderboorden in 2 componenten zwart, bovenboorden 1 component groen en binnenzijde grijs ( 1 component ) s’Winters hadden we ca. 10 eiken planken weten te bemachtigen, laten kantrechten, en maakten we roer en zwaarden. Ze werden met deuvels en constructielijm in elkaar gezet en met pantserbeits gelakt. Vader maakte ook het beslag voor roer en zwaarden. De mast en spriet kwamen uit Gorcum, de heer Boer kwam persoonlijk naar Nieuw Vossemeer om de zeilen in te meten en in april 2000 wordt de boot op een kar naar de haven van Steenbergen vervoerd, in de stroppen gehangen en te water gelaten. Vervolgens kwam hij op de huidige plaats te liggen. We zijn in de daaropvolgende zomers enige keren naar het Benedensas gevaren en gebruikten dan alleen de fok. Wat genoten we van onze drijver en wat een rust en stilte !  Van optuigen van het grootzeil kwam het steeds maar niet, ikzelf werd in beslag genomen door andere bezigheden, gezin etc. , en de boot werd helaas niet gebruikt. Toen 1 jaar geleden vader overleed werd het besluit genomen een liefhebber te zoeken die met de boot verder wilde gaan. Het onderhoud etc. begon immers na 6 jaar ook aandacht te vragen.  Diverse reacties volgden op advertenties, maar in oktober 2007 werd na een bezoek door heer Anne Visscher een koper gevonden ! Steenbergen, 1 december 2007   J.J. van der Vlies

Foto's
Naar overzicht
(c) copyright Vereniging tot Behoud van de Zalmschouw 2013 | Sitemap | Disclaimer | Realisatie: DORST communicatie